Communicatiehulpmiddelen



Met elkaar praten is een van de belangrijkste sociale activiteiten van mensen. Maar wat gebeurt er als je niet (meer) kunt spreken? Wie niet kan spreken heeft vaak het gevoel er niet meer bij te horen. De behoefte met anderen te kunnen communiceren is in zo’n situatie extra voelbaar. Voor deze mensen heeft Focal Meditech de Nova Chat familie ontwikkeld, een communicatiehulpmiddel dat er op gericht is mensen snel en doeltreffend met elkaar te laten communiceren. De Nova Chat maakt gebruik van picto’s, maar ook tekstinvoer is mogelijk. Een zeer omvangrijke woordvoorspelling zorgt voor een besparing van circa 50% op het aantal toetsaanslagen. De software draait op een Samsung tablet die je gemakkelijk meeneemt en die door de rubberen behuizing tegen een stootje kan.

De Nova Chat

  • Is er in meerdere maten: 10, 8 of 5 inch scherm
  • Is gebaseerd op een Samsung tablet
  • Is makkelijk meeneembaar
  • Is zeer gebruiksvriendelijk met name in het aanpassen van configuraties
  • Is modern
  • Is niet stigmatiserend
  • Heeft tablet functionaliteiten, zoals de camera
  • Heeft vele instelmogelijkheden
  • Kan ook scannend bediend worden middels 1 of 2 schakelaars
  • Heeft een extra spraakversterker op de achterzijde
  • Heeft een duidelijke Nederlandstalige spraaksynthesizer
  • Heeft de mogelijkheid om opgenomen tekst uit te spreken (audiobestanden)

  • Ben je geïnteresseerd en wil je meer weten? Neem dan direct contact op voor een VRIJBLIJVENDE passing of demonstratie . Dit wordt direct geregeld wanneer u contact opneemt via het onderstaande formulier.

    Beloop aanvraag:
    Veel mensen vragen zich af hoe een aanvraag verloopt
    1. Vrijblijvende passing op locatie
    2. Indienen van de aanvraag bij de zorgverzekeraar (met artsverklaring en motivatie specialist)
       a. Menzis
       b. Achmea
       c. DSW
       d. CZ
       e. Multizorg
    3. Aanleveren startvocabulaire, zodat Focal dit kan maken.
        Focal voegt ook altijd standaard vocabulaires toe.
    4. Goedkeuring zorgverzekeraar binnen >> Bestellen en gereed maken Nova Chat
    5. Leveren en uitleggen Nova Chat

     

 

Belangrijke functionaliteiten:


  • Woordvoorspelling, ontwikkeld door Focal Meditech. In deze woordvoorspelling is er rekening gehouden met spreektaal, vervoegt de woordvoorspelling zelf en denkt het mee in de woordvolgorde. Hierdoor lijkt het alsof de Nova Chat al weet wat je wilt gaan zeggen en dit zorgt ervoor dat je met zo weinig mogelijk aanrakingen een zo correct mogelijk Nederlandse zin kunt maken. De woordvoorspelling heeft een omvang van 100.000 woorden. De gebruiker kan ook eigen woorden toevoegen aan de voorspelling. Vaak zijn dit namen van personen en plaatsen die voor de gebruiker van belang zijn. Op die manier krijgt de woordvoorspelling een persoonlijk tintje.
  • Alle functionaliteiten van de gewone tablet kunnen gebruikt worden vanuit de Nova Chat software. Denk hierbij aan het maken van foto’s en filmpjes en het openen van Apps zoals YouTube, agenda en internet.
  • Eenvoudige aanpasbaarheid. Dit is vooral belangrijk voor de beheerders van de Nova Chat, in veel gevallen de ouders of de logopedist. Het aanpassen werkt eenvoudig en snel. Door knoppen te knippen, plakken en kopiëren kun je snel een nieuwe pagina maken.
  • Automatische werkwoordvervoegingen. Dit is een recente ontwikkeling die het mogelijk maakt om knoppen aan te maken die in een zin automatisch vervoegd worden. Voorbeeld: je hebt een knop ‘ik’ en je hebt een knop met het werkwoord ‘hebben’. Wanneer je deze beide knoppen bedient dan zal de Nova Chat er ‘ik heb’ van maken. Zo kan dit gedaan worden voor de 1000 meest voorkomende werkwoorden.
  • Robuust. Door de flexibele rubberen behuizing kan de Nova Chat tegen een stootje.
  • Makkelijk meeneembaar door het compacte formaat. Er is voor gekozen om geen extra accu’s toe te voegen waardoor het formaat en gewicht van de Nova Chat beperkt blijft. Op de achterzijde van de Nova Chat zit een extra spraakversterker opgebouwd, zodat de cliënt zich ook verstaanbaar kan maken in luidruchtigere ruimtes.
  • Bedienbaarheid
  • Fonetisch spellen


De Nova Chat producten verschillen alleen in formaat. Het kleinste model is 5 inch en vergelijkbaar met een Smartphone, de 8 inch is vergelijkbaar met een mini tablet, de 10 inch is een gewoon tabletformaat. Het is afhankelijk van het individu welk formaat het meest geschikt is. Alle andere functionaliteiten van de Nova Chat zijn identiek.

Nova Chat 5
Communicatiehulpmiddel met spraakuitvoer. Invoer: grafische symbolen en tekst met woordvoorspelling. Bediening: aanraakscherm, scannen en joystick. Draagbaar, 250g.
Nova Chat 8
Communicatiehulpmiddel met dynamisch scherm en spraakuitvoer (digitaal en spraaksynthesizer). Invoer grafische symbolen en tekst met woordvoorspelling. Bediening: aanraakscherm, scannen en joystick. Schermdiameter: 20,3 cm. Gewicht 612 gram.
Nova Chat 10
Communicatiehulpmiddel met dynamisch scherm en spraakuitvoer (digitaal en spraaksynthesizer). Invoer grafische symbolen en tekst met woordvoorspelling. Bediening: aanraakscherm, scannen en joystick. Schermdiameter: 25,4 cm. Gewicht 884gram.

 

Accessoires. standaard inbegrepen bij aanschaf Nova Chat:

Adapter/lader
Draagtas

 

Optioneel: rasters voor de bediening, diverse opbouw- en montage mogelijkheden, symbolensets:

Raster op maat t.b.v. vingergeleiding
Verrijdbaar statief of tafelstandaard
Rolstoelmontage, waaronder elektrisch wegklapbaar
Maatwerk
PCS symbolen
SymbolStix




Op de tablet staat de eigen ontwikkelde software, soft Chat. Bij het opstarten van de tablet start de applicatie altijd automatisch op, zodat er direct gecommuniceerd kan worden. De software is geheel naar de gebruiker aan te passen. Dit kan standaard met SymbolStix, uitgebreid met PCS symbolen en in combinatie met letters en een geavanceerde woordvoorspelling. Ook is het mogelijk om zelf foto’s te maken of afbeeldingen toe te voegen van het internet.


Afbeelding: pagina met diverse thema’s met onderliggende pagina’s, PCS symbolen en SymbolStix gecombineerd

 


Afbeelding: QWERTY toetsenbord als onderdeel van het vocabulaire incl. woordvoorspelling

De Nova Chat is gemakkelijk en snel aan te passen op het apparaat zelf en middels een software op de computer. Daarnaast kun je de knoppen diverse functies geven. Standaard wordt er een boodschap uitgesproken, maar je kunt ook: audio opnemen en afspelen, doorverwijzingen maken, volume harder en zachter zetten. In totaal zijn er 42 verschillende functies die toegewezen kunnen worden aan een knop.

Naast de aanpasbaarheid van het vocabulaire zijn er vele instelmogelijkheden om de Nova Chat zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken voor de eindgebruiker. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de bedienbaarheid: activatietijd, vertragingstijd. Bedoeld voor met name mensen die een mindere hand-oog coördinatie hebben. Ook de stem, lettertype, kleuren etc.; het is allemaal aan te passen naar de wensen van de gebruiker.

De Nova Chat 10 is gebaseerd op een standaard Samsung Galaxy Tab 2 tablet. Om de tablet zit een robuuste behuizing die de tablet beschermt. Daarnaast zit er aan de behuizing een extra spraakversterker met handvat. De spraakversterker zorgt ervoor dat de Nova Chat ook verstaanbaar is lawaaierige ruimtes. Op dezelfde versterker zitten twee jack-plug aansluiting t.b.v. één of twee schakelaars voor scannende bediening.

Omdat de Nova Chat heel erg individueel ingesteld wordt is het altijd van belang om de behoeften en wensen goed in kaart te brengen. Daarom zal er altijd eerst een vrijblijvende passing plaatsvinden.

Voor de volledige werking van de Nova Chat zie de handleiding.

Video's:

App openen
Nova Chat - Bewerkmodus uitzetten
 
Nova Chat - Filmpje toevoegen
 
Nova Chat - Foto toevoegen camera en import
 
Nova Chat - Knop aanmaken en bewerkmodus aanzetten
 
Nova Chat - Knop aanmaken
 
Nova Chat - Navigeren
 
Nova Chat - Openemen en afspelen
 
Nova Chat - Persoonlijke stem gebruiken
 
Nova Chat - Stem instellen
 
Nova Chat - Toetsenborden QWERTY en Fonetisch
 
Nova Chat - Wissen

Foto's:

Voor wie zijn de communicatiehulpmiddelen geschikt?

De Nova Chat kent geen specifieke doelgroep. Het hulpmiddel wordt ingezet door personen met allerlei leeftijden en met diverse aandoeningen. Het gaat vooral om kinderen met spraak- en/of taalproblemen, maar ook ouderen kunnen profiteren van de Nova Chat. Denk aan mensen die t.g.v. een beroerte, ALS, Parkinson of een ander ziektebeeld dat taal of spraak kan aantasten, niet of moeilijk kunnen communiceren.

Hoe verloopt de aanvraag van een communicatiehulpmiddel?

Er vindt altijd een vrijblijvende passing plaats die aangevraagd wordt door de betrokken therapeut of belanghebbende zelf. Tijdens de passing wordt er uitgebreid gekeken naar de mogelijkheden van de Nova Chat en de gebruiker en wordt er naar een passende oplossing gezocht. Wanneer de Nova Chat aangevraagd moet worden is er een motivatie van de therapeut nodig en een artsverklaring van de specialist. Focal Meditech dient alle documenten in bij de zorgverzekeraar. Deze heeft maximaal acht weken de tijd om op de aanvraag te reageren. Wanneer de goedkeuring binnenkomt wordt er over gegaan tot levering. Een gemiddelde aanvraag duurt zes tot acht weken.

Wat kost de Nova Chat?

U kunt de prijs van de Nova Chat opvragen via info@focalmeditech.nl . U kunt ook contact opnemen met de verkoopadviseur communicatie, wij informeren u graag persoonlijk.

Wordt de Nova Chat vergoed?

De Nova Chat is een communicatiehulpmiddel dat bij een passende indicatie vergoed wordt door de zorgverzekeraar. Focal Meditech heeft contracten met de volgende zorgverzekeraars om hulpmiddelen op het gebied van communicatie te leveren:

  • Achmea
  • Menzis
  • DSW
  • Multizorg
  • CZ

Kan de Nova Chat tijdelijk op proef ingezet worden?

Dit is helaas niet mogelijk. Het vocabulaire van de Nova Chat wordt altijd voor een individu op maat gemaakt, hierdoor is het communicatiehulpmiddel ook functioneel.

Is het vocabulaire gemakkelijk aan te passen?

Het vocabulaire van de Nova Chat is eenvoudig aan te passen op het apparaat zelf. Dit is met name handig voor het toevoegen van enkele knoppen of het toevoegen van foto’s. Daarnaast is het vocabulaire ook middels een software, de Chat Editor, op de PC aan te passen. Dit is vooral handig voor wanneer er meerdere pagina’s toegevoegd moeten worden.

Hoe werkt het bij schade aan de Nova Chat?

De Nova Chat wordt geleverd in een zeer robuuste behuizing. Dit wordt ook bewezen in een filmpje waarbij de Nova Chat in een wasmachine gaat: https://www.youtube.com/watch?v=ibXUyFk6NSs . Een dergelijke behandeling raden wij naturlijk niet aan, maar de Nova Chat kan dus tegen een stootje. Er kan natuurlijk toch een defect optreden. Wanneer dit het geval is moet dit gemeld worden aan Focal. Zij zullen de reparatie uitvoeren. De kosten zullen veelal te declareren zijn. Dit is echter afhankelijk van hoe het defect is ontstaan.

Hoe lang duurt de aanvraag van een communicatiehulpmiddel?

De gemiddelde duur van een aanvraag is zes tot acht weken, van het indienen van de aanvraag tot aan de levering.

Wat is het verschil met een eenvoudige ‘gratis’ Applicatie?

Tegenwoordig zijn er veel ‘gratis’ applicaties beschikbaar die het mogelijk maken om te communiceren. Deze voorzien in een eerste behoefte, maar wanneer de wensen en behoeften specifieker worden zijn de applicaties meestal niet toereikend. Bij de Nova Chat zijn er tal van instelmogelijkheden die het hulpmiddel helemaal geschikt maken voor een individu. Daarnaast zit er een stuk begeleiding bij dat ervoor zorgt dat het communicatiehulpmiddel op een juiste manier ingezet wordt. Hierdoor wordt het veel functioneler voor de eindgebruiker om te gebruiken. Veel apps worden gebrekkig of niet ondersteund. De software van de Nova Chat wordt zorgvuldig onderhouden en doorontwikkeld en gaat met zijn tijd mee.

Hoe lang gaat de Nova Chat mee op de accu?

Wanneer de accu volledig opgeladen is gaat de Nova Chat bij intensief gebruik (continu) acht uur mee. In de praktijk zien we dat de Nova Chat de gehele dag gebruikt kan worden en dat deze ’s dan avonds aan de lader moet. Gebruikers gaan met het laden van de Nova Chat vaak niet anders om dan met het laden van de smartphone.

 

Deel deze pagina